edalati2.jpg

دکتر محمدتقی عدالتی، استادی کوشا و دانشمندی پرکار

دکتر محمدتقی عدالتی شَعرباف در 31 تیر ماه 1324 شمسی چشم به جهان گشود. پدرش شعرباف (نساج) و از خانواده‌های اصیل یزدی بود که به مشهد مهاجرت کرده بودند. او پس از گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی در دبستان طوسی و دوره متوسطه در دبیرستان پریزاد مشهد و اخذ دیپلم و سپس گذراندن دوره سپاه دانش در یکی از روستاهای قوچان، در سال 1347 وارد مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه فردوسی مشهد شد. او پس از پایان این دوره در سال 1350 با سمت «کارشناس آزمایشگاه فیزیک» در دانشکده علوم این دانشگاه شروع به کار کرد. وی در سال 1353 برای ادامه تحصیل در گرایش کیهان‌شناسی به لندن رفت و پس از دو سال موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد  ازدانشگاه دورهام شد. سپس برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته نجوم و اختر فیزیک به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و در سال 1357 از رساله خود با عنوان  «تعیین عناصر هندسی و فیزیک ستارگان دوتایی» دفاع کرد و به کسب درجه Ph.D. نایل آمد. او پس از بازگشت به ایران در سال 1358 با مرتبه استادیاری به عضویت دانشکده علوم درآمد و از آن پس در دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس و پژوهش در حوزه فیزیک و نجوم پرداخت.
دکتر عدالتی بعدها به منظورگذراندن دوره مطالعاتی در نبراسکای آمریکا و عضویت در مجامع بین المللی، به آن دیار سفر کرد و در سال 1367 به ایران بازگشت و تحقیقات و مطالعات علمی خود را وسعت داد.
شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های علمی داخلی و خارجی، تألیف و ترجمه کتاب‌هایی با موضوع نجوم و اختر فیزیک، اجرای چندین طرح تحقیقاتی، برپایی کنفرانس‌ها و همایش‌ها، آموزش نجوم، تأسیس رصدخانه و همکاری با مجامع علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور، موجب شد تا وی در سال 1382 به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شود و چندین لوح سپاس و تقدیرنامه از مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی دریافت نماید.
سرانجام او در پنجاه و نهمین سال زندگی‌اش پس از ده روز حالت اغما در 19 شهریور 1383 در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد چشم از جهان فروبست.

از دکتر محمدتقی عدالتی بیش از 50 عنوان تألیف و ترجمه با موضوع نجوم و اختر فیزیک، اوقات شرعی، استهلال و تهیه و تنظیم تقویم به جای مانده است که از این تعداد، 34 عنوان آن در ده سال همکاری ایشان با بنیاد پژوهش‌های اسلامی به چاپ رسیده است.
از این استاد فرزانه 17 مقاله به زبان انگلیسی در نشریات معتبر کشورهای خارجی و مجامع بین المللی و 26 مقاله به زبان فارسی  به چاپ رسیده است.
شرکت در بیش از 35 سمینار و کنفرانس علمی داخلی و خارجی و ارائه و اجرای بیش از 16 طرح پژوهشی علمی و عضویت در 42 سازمان علمی-پژوهشی داخلی و خارجی از دیگر افتخارات زندگی علمی و پربار وی به شمار می‌آید.

دسته بندی: اخبار سایت ،